![]() |
Luna jako Artemis |
V mytologii byla Luna uctívána jako personifikace Cynthie, Isis, Selene, Artemis, Persefoné, Proserpiny, či Somy... Bohyní Luny byla též Hekaté, trojitá bohyně, symbolizující tři fáze Luny: úplněk, ubývající a přibývající. Bývá identifikována s přírodou, protože je s ní v nejbližším kontaktu a přímo ovlivňuje pozemský růst. Jejím symbolem je srpek měsíce.
...Luna, tak jak se o ní obvykle hovoří,
je zrcadlem slunečního světla.
Lilit, Černá Luna, je žena,
která místo aby se zhlížela v tomto zrcadle, jím prochází.
Sandro Lanza
LUNA

Ve staré astrální medicíně byla pozice Luny bedlivě sledována. Zvěrokruh, který byl chápán jako obraz lidského těla, a pozice Luny byly vodítkem pro stanovení diagnózy a léčby.
Pojďme se nyní podívat na jednotlivé fáze lunárního cyklu a archetypy žen, spojené analogicky svými vlastnostmi s těmito fázemi.
NOV
LILIT

Po nějaké době Lilit pochopil, že s ní Adam nikdy nebude zacházet jako s rovnocennou bytostí. V záchvatu zoufalství vyslovila nevyslovitelné jméno Boží, vznesla se do oblak a zmizela. Lilit se v blízkosti Rudého moře stala nevěstou démonů žijících v těchto končinách a denně počala nespočet démonických dětí (Lilim). Adam však prosil Boha, aby ji přivedl zpátky. Bůh proto vyslal tři anděly, kteří ji měli vypátrat a sdělit jí varování, že pokud se nevrátí, denně zemře sto jejích dětí. Ona se však vzepřela. Podle pověstí se Lilit po svém útěku z Edenu a po trestu, který jí byl uložen, začala mstít lidskému pokolení. Brala si k sobě novorozence, či ve snech sváděla muže, a pak je připravila o rozum, nebo zabila.
ISIS A ČERNÁ MADONA

Sochy černých Madon jsou poměrně vzácné. Jak uvádí Fulcanelli, katedrála v Chartres ukrývá hned dvě takovéto Panny. První, nazývanou Notre-Dame-sous-Terre, naleznete v kryptě, sedící na trůnu, na jehož podstavci čteme: Virgini pariturae - Panně, jež má porodit. Druhá Madona, vnější, které říkají Notre-Dame-du-Pilier, je umístěna ve středu výklenku a je předmětem zbožňování poutníků. Při procesích černých Madon, byly dle ceremoniálu zapalovány svíce výhradně zelené barvy. Budete-li tuto temnou Pannu hledat v Praze, musí Vaše kroky směřovat do Celetné ulice, k domu U černé Matky Boží.
Sošek Isidy, které unikly tlaku pokřesťanštění je ještě méně a jsou proto o to vzácnější. Kult Isidy, egyptské Cerery, byl přísně tajný a vyzrazení chrámových mystérií se trestalo smrtí. Isida sama pak byla označována za matku bohů, stejně jako Rhea či Kybelé, což nás přivádí k domněnce, že všechny tři jsou vyjádřením téhož principu. Je zajímavé, že Kybelé byla ve Frygii uctívána v podobě černého kamene, o němž se tvrdilo, že spadl z nebe.
"DORŮSTAJÍCÍ" PŮLE
SÁRA
Sára (Gn 11.29) byla ženou Abrahama. Jelikož byla velice krásná, Abraham (aby ho na cestách nezabili) tvrdil, že je jeho sestra, z čehož vniklo několik nedorozumění. Abrahamovi ve vidění Hospodin přislíbil syna, Sára však byla neplodná. V této době již bylo 75 let, a proto dala Abrahamovi svou otrokyni Hagar (Gn 16.3), které se narodil syn Izmael (Gn 16.15). Jak říká Genesis, zaslíbený syn Izák (Smíšek) se narodí, až v době (smlouva a změna jména Sáraj - Sára, Abram - Abraham), kdy je Sáře 90 let. Sára je uváděna jako příklad manželské poslušnosti.
MARIE MAGDALÉNSKÁ


ÚPLNĚK
MARIE
Panna Maria (Mirjám, což by se dalo přeložit jako krásná, spanilá, sličná) přišla na svět uchráněna od dědičného hříchu (dogmatizováno 1854) a bez hříchu osobního zůstala až do smrti. I když byla dcerou člověka, byla vzata do nebe (dogmatizováno 1.XI. 1950) a je uctívána jako královna nebes. Pocházela z rodu Jessé (hebrejské Jes znamená oheň, slunce, božstvo), z kmene Davidova.
Již v útlém věku byla Marie poslána do chrámu v Jeruzalémě, aby tam s ostatními dívkami sloužila Bohu. Když dozrála (dosáhla fyzické dospělosti a patřičného duchovního poznání; bylo jí asi 14 let), bylo v chrámě pomocí určitého rituálu určeno, kdo se stane jejím mužem. Bohem vyvoleným se stal nejspravedlivější muž v zemi - tesař Josef.

Matka měla ve starověku specifické postavení v rodině i společnosti. Byla vládkyní stanu, ale i rozhodovala o sňatku svých dětí. Nejednou má muž bližší vztah se svou matkou, než se svou ženou, což platí o dobách minulých i dnešních. A setkání s tchýní se většinou stává prubířským kamenem. Matka byla obrazem Boží lásky a péče. Matka Boží -Marie - je pokládána za světici, vlivnou přímluvkyni u svého Syna i útočiště hříšníků.
"COUVAJÍCÍ" PŮLE
EVA

Prvotním hříchem zatěžkaná Eva, rodí své syny Kaina a Ábela (Gn 4.1) v bolestech, aby i oni zopakovali rodičovský hřích, byť již v další mutaci. Díky bratrovraždě je Kain i celý jeho rod zapuzen Hospodinem a vzniká potřeba nového pokolení, které dá možnost k pokračování vývoje. Rodí se Šét (tj. Do klína vložený). Z pramáti Evy se tedy rodí tři synové, druhý Ábel, Bohu milý, je zabit ze žárlivosti a závisti prvorozeného Kaina, aby pak třetí byl věčný.
Každá z žen si nese ve své výbavě na tento svět části těchto archetypů, a každá z nás se ve svém životě jakoby dotkne příběhů žen popsaných v esoterických textech. Je jen na nás, ženách, jaké poučení si z příběhů odneseme...
"Věc není správná proto, že ji Bůh chce
ale Bůh ji chce proto, že je správná.
Tomáš Akvinský
-------------------------------------------------------------
Prameny:
Bible, ekumenický překlad, Česká biblická společnost, 1993
Adolf Novotný - Biblický slovník, Kalich, Praha 1956
Fucanelli - Tajemství katedrál, Trigon, Praha 1992
Coelestina Sfondrati - Obhájení nevinnosti Bohorodičky, Nakladatelství Trigon, Praha1993
Milan Špůrek - Encyklopedie západní astrologie, Vodnář, Praha 1997
Pierre de Lasenic - Astrologie, Vodnář, Praha 2000
Lianella Livaldi-Launová - Lilit - setkání s bolestí, Sagittarius, Praha 1999
František Ekert - Církev Vítězná, Životy Svatých a Světic Božích, Praha
ThDr. Jaroslav Studený - Křesťanské symboly, Olomouc 1992
-------------------------------------------------------------
Tento text byl poprvé publikován v roce 2003 na http://www.rota.cz. Po zániku této stránky jsem ho přemístila na mou současnou domovskou stránku http://www.horevklub.org/.
ASTROLAB.cz (http://www.astrolab.cz/ukaz_odpovedi.php?cd=2069)
JITŘNÍ ZEMĚ (http://www.jitrnizeme.cz/view.php?cisloclanku=2009110036)